Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /Dz. U. Nr 91 poz. 578 z 1998 r. z późn. zm./ w związku z art. 179-184 ustawy z dnia 30 czerwca o finansach publicznych (DZ.U z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zmianami) oraz Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (DZ.U. z 2006 r. Nr 116, poz.783 )- Rada Powiatu Węgrowskiego uchwala co następuje: § 1 Ustala się następujący terminarz prac nad projektem budżetu : 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu, w nie przekraczalnym terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, wnioski do projektu uchwały budżetowej wg wzorów określonych przez Zarząd Powiatu Węgrowskiego , wraz z uzasadnieniem zawierającym omówienie planowanych dochodów i poszczególnych wydatków. 2. Komisje Rady Powiatu, Radni Powiatu , Burmistrzowie, Wójtowie Gmin Powiatu Węgrowskiego i Mieszkańcy Powiatu mogą składać do Przewodniczącego Zarządu Powiatu Węgrowskiego wnioski do projektu uchwały budżetowej, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. 3. Przewodniczący Zarządu Powiatu Węgrowskiego niezwłocznie kieruje wnioski, o których mowa w ust 2 do właściwych merytorycznie wydziałów Starostwa, celem ustalenia lub weryfikacji kosztów realizacji zgłoszonego zadania. 4. Zweryfikowany wniosek jest przekazywany do Skarbnika Powiatu w terminie do 7 października. Wnioski, które dotyczą zadań nie należących do kategorii zadań powiatowych wraz z pisemnym uzasadnieniem są zwracane do wnioskodawcy za pośrednictwem Zarządu Powiatu Węgrowskiego. 5. Skarbnik Powiatu w oparciu o przedłożone materiały i wnioski a także prognozowane kwoty dochodów własnych Powiatu, projektów dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej, wstępnych decyzji dotyczących subwencji ogólnej, udziału w podatkach stanowiących dochód budżetu Państwa, planowanej kwoty wpłaty do budżetu Państwa a także projektów dotacji na realizację zadań przyjętych do realizacji w drodze porozumień zawartych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, opracowuje zbiorcze zestawienia dochodów i wydatków, wydatków inwestycyjnych zgłoszonych do realizacji w roku budżetowym, dotacji udzielanych na finansowanie zadań własnych Powiatu oraz przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych, dochodów własnych jednostek budżetowych i funduszy celowych. § 2 Wnioski złożone po terminie określonym w § 1 ust. 2 nie będą rozpatrywane przy tworzeniu projektu uchwały budżetowej. Wnioski mogą być rozpatrywane w trakcie roku budżetowego, przy dokonywaniu uzasadnionych zmian budżetu przedkładanych Radzie Powiatu przez Zarząd Powiatu. § 3 1.Wnioski o których mowa w § 1 ust 1 opracowane są na podstawie: a/ Prognozy cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 01.01. roku budżetowego. b/ Przewidywanego planu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy i w roku budżetowym z uzasadnieniem ewentualnych zmian. c/ Wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy i planowanego wskaźnika wzrostu w roku budżetowym. 2. Zarząd Powiatu Węgrowskiego opracowuje projekt uchwały budżetowej w oparciu o przedłożone zestawienia, o których mowa w § 1 ust 5 uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych. Opracowywany przez Zarząd Powiatu projekt uchwały budżetowej obejmuje następujące składniki: 1) tekst sentencji uchwały budżetowej zawierający: a) podstawowe ustalenia o planowanych finansach rocznych Powiatu Węgrowskiego , b) wnioskowane do udzielenia upoważnienia dla Zarządu, które zgodnie z prawem mogą być zamieszczane w uchwałach budżetowych, c) wnioskowane kwoty do wyodrębnienia rezerw budżetu, 2) ogólny załącznik dotyczący dochodów budżetu z podziałem na dochody bieżące i majątkowe w specyfikacji działów , rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej . 3) ogólny załącznik dotyczący wydatków budżetu w szczegółowości działów i rozdziałów, paragrafów klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem: a) wydatków bieżących w tym: - wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń - dotacji, - wydatków na obsługę długu publicznego, - wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Powiat Węgrowski. b) wydatków majątkowych w tym: - kwot wydatków na inwestycje i zakupy środków trwałych, 4) załącznik określający przychody i rozchody budżetu wraz z określeniem deficytu lub planowanej nadwyżki budżetowej, zaś w rozchodach z rzeczowym określeniem poszczególnych pozycji rozchodów, 5) załącznik określający dochody i wydatki z tytułu realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, w szczegółowości: a) dochody – dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej, b) wydatki w szczegółowości nie mniejszej jak w pkt 3, 6) załącznik określający dotacje i wydatki z tytułu zadań powierzonych przez inną jednostkę samorządu terytorialnego, w szczegółowości dochody - jak pkt 5, wydatki jak pkt 5, 7) załącznik dotyczący wydatków majątkowych budżetu w szczegółowości: dział i rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej wraz z określeniem rzeczowo-kwotowym ważniejszych zadań inwestycyjnych, zakupów środków trwałych. 8) załącznik określający limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz wydatków na programy i projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej – z wyszczególnieniem działów i rozdziałów, paragrafów klasyfikacji budżetowej, wraz ze wskazaniem: a) nazwy programu, jego celu i zadań, które będą finansowane z budżetu, b) jednostki organizacyjnej realizującej program lub koordynującej jego realizację, c) okresu realizacji programu i łącznej kwoty nakładów finansowych, d) wysokości wydatków w roku budżetowym i dwóch kolejnych latach z podziałem na środki własne (w tym kredyty i dotacje) oraz na środki pomocowe, 9) załącznik określający dotacje dla jednostek nie należących do sektora finansów publicznych w szczegółowości działu i rozdziału, paragrafu klasyfikacji budżetowej wraz z określeniem rodzaju zadań publicznych objętych dotacją, 10) załącznik określający plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych w szczegółowości działu i rozdziału klasyfikacji budżetowej, z nazwą jednostki, wskazaniem stanu środków obrotowych na początek i na koniec roku budżetowego oraz ze wskazaniem planowanej dotacji z budżetu lub wpłaty nadwyżki do budżetu, 11) załącznik określający plan dochodów własnych jednostek budżetowych w szczegółowości działu ,rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej, z nazwą jednostki, wskazaniem stanu środków pieniężnych na początek i na koniec roku budżetowego oraz ze wskazaniem planowanych wpłat do budżetu, 12) załącznik określający plany przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych w szczegółowości działu i rozdziału klasyfikacji budżetowej, z nazwą jednostki, wskazaniem stanu środków obrotowych na początek i na koniec roku budżetowego oraz ze wskazaniem planowanej dotacji z budżetu lub wpłaty zysku do budżetu, 13) załącznik określający plany przychodów i wydatków funduszy celowych w szczegółowości działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej, z nazwą funduszu, wskazaniem stanu środków obrotowych na początek i na koniec roku budżetowego oraz ze wskazaniem zadań rzeczowych objętych planem wydatków funduszu, 14) załącznik określający wieloletnią prognozę długu publicznego – z wyszczególnieniem w latach obejmujący prognozowany okres zobowiązań z tytułu długu zaciąganego i planowanego. § 4 Do projektu uchwały budżetowej Zarząd Powiatu dołącza: 1. objaśnienia zawierające: a) omówienie dochodów z poszczególnych źródeł b) uzasadnienie poszczególnych wydatków, w tym: - wydatków bieżących - wydatków majątkowych c) omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat pożyczek i kredytów d) omówienie przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych dochodów własnych jednostek budżetowych, funduszy celowych 2. Informację o stanie mienia komunalnego 3. Prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne wynikającą z planowanych i zaciągniętych zobowiązań. § 5 1.Projekt budżetu, prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne oraz informację o stanie mienia powiatowego Zarząd przekazuje: 1) Radzie Powiatu 2) Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie Oddział w Siedlcach – celem zaopiniowania - najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. 2. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej do Rady Powiatu, Zarząd Powiatu przesyła podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych. 3.Jednostki podległe opracowują projekty, o których mowa w ust 2 ,w terminie 30 dni od daty otrzymania informacji, nie później jednak niż do 22 grudnia. § 6 1. Przewodniczący Rady Powiatu po otrzymaniu projektu budżetu przesyła go niezwłocznie wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego i prognozą łącznej kwoty długu wszystkim Radnym Powiatu i wyznacza termin sesji Rady, na której odbędzie się debata budżetowa. 2. Komisje Rady ( z wyłączeniem Komisji Rewizyjnej ) po rozpatrzeniu właściwych części budżetowych, przedstawiają na piśmie swoje opinie Komisji Budżetowej . W trakcie prac nad projektem uchwały budżetowej Komisje mogą żądać wyjaśnień od upoważnionych przedstawicieli właściwych wydziałów starostwa, jednostek organizacyjnych Powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży. Zgłoszenie propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidywanego w budżecie wymaga wskazania źródła jego finansowania. 3. Komisja Budżetowa , na podstawie opinii innych Komisji reprezentowanych przez ich przedstawicieli, przygotowuje opinię zbiorczą o projekcie budżetu. Nieuwzględnione przez Komisję Budżetową opinie innych Komisji oraz wnioski mniejszości zamieszcza się w opinii zbiorczej. Przewodniczący Komisji Budżetowej przesyła niezwłocznie opinię zbiorczą Zarządowi Powiatu. 5. Zarząd Powiatu po zapoznaniu się jej z treścią wnosi ewentualne zmiany do projektu budżetu. § 7 1. Rozpatrywanie projektu uchwały budżetowej przez Radę Powiatu obejmować będzie : a) omówienie projektu uchwały budżetowej b) przedstawienie przez Zarząd Powiatu opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu c) przedstawienie zbiorczej opinii Komisji Budżetowej d) dyskusja nad projektem budżetu i wniesionymi poprawkami oraz ich głosowanie e) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej § 8 W ciągu 21 dni od daty uchwalenia budżetu Zarząd Powiatu opracowuje układ wykonawczy budżetu powiatu. § 9 Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Węgrowskiego . § 10 Traci moc uchwała Nr IX/5599 Rady Powiatu Węgrowskiego z dnia 31 sierpnia 1999r w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
§ 11 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
|