Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki zajmuje się organizacją szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, upowszechnianiem kultury, kultury fizycznej, sportu, turystyki, nadzorem nad stowarzyszeniami, fundacjami, związkami sportowymi oraz współpracą z organizacjami pozarządowymi.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
w zakresie oświaty:
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół podstawowych, ponadpodstawowych, sportowych, mistrzostwa sportowego, placówek oświatowo-wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach,
- analiza arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych, w tym przygotowanie opracowań i informacji w tym zakresie,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli, w szczególności awansu na nauczyciela mianowanego oraz przeniesieniem nauczyciela do innej szkoły (placówki),
- prowadzenie spraw związanych z regulaminem dodatków dla nauczycieli,
- prowadzenie spraw związanych z obserwacją matur i egzaminów zawodowych,
- prowadzenie spraw związanych z kursami teoretycznych przedmiotów zawodowych,
- przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych,
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z powołaniem i udziałem w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki,
- prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowisk dyrektorowi szkoły lub placówki,
- prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowiska dyrektora po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, jeżeli do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata,
- prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powierzenia lub odwołania przez dyrektora szkoły nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego,
- przygotowywanie propozycji składu rady oświatowej działającej przy Radzie Powiatu,
- przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną,
- opiniowanie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły – prowadzonej przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną,
- określanie zasad gospodarki finansowej szkół publicznych,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,
- określenie kwoty dotacji szkołom i placówkom niepublicznym oraz prowadzenie dokumentacji związanej z jej przekazywaniem za każdy miesiąc należnej szkole (placówce) dotacji na podstawie aktualnej liczby uczniów (słuchaczy) lub dzieci objętych wwr,
- zasady rozliczania czasu pracy dla nauczycieli o różnym planie zajęć
w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- przygotowanie skierowań do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych
oraz wsparcie czynności kierowanych do młodzieżowych ośrodków wychowawczych
i młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej programów stypendialnych wynikających
z art.90b i 90c ustawy o systemie oświaty, w tym stypendium motywacyjnego dla uczniów,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli (studia, kursy kwalifikacyjne i doskonalące) ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- przygotowywanie projektów uchwał związanych z zadaniami określonymi w punktach od 1 do 24,
- przygotowanie propozycji podziału subwencji oświatowej,
- przygotowanie opracowań i informacji z zadania ujętego w pkt 2,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za pobyt w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Jaworku lub Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Węgrowie,
- prowadzenie teczek akt osobowych kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu Węgrowskiego realizujących zadania oświatowo-wychowawcze,
- nadzór nad realizacją godzin ponadwymiarowych, w tym doraźnych zastępstw,
- prowadzenie spraw związanych z programami oświatowymi, w tym realizowanych
w oparciu o środki unijne,
- obsługa wniosków dot. przyznania nauczycielowi finansowej pomocy zdrowotnej,
- przygotowywanie cyklicznych opracowań w zakresie:
- informacji o przygotowaniu szkół i placówek oświatowych Powiatu Węgrowskiego do funkcjonowania na dany rok szkolny,
- informacji o stanie realizacji zdań oświatowych, w tym o wynikach sprawdzianów
i egzaminów zewnętrznych,
- prognozy rozwoju szkolnictwa ponadpodstawowego Powiatu Węgrowskiego,
- potwierdzanie w bazie SIO prawdziwości danych dot. liczby uczniów i liczby etatów nauczycieli, niezbędnych do dokonania podziału części oświatowej subwencji ogólnej,
- monitorowanie średniego wynagrodzenia nauczycieli wynikającego z art. 30a ust. 5 ustawy – Karta Nauczyciela,
- monitoring wydatków z zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych szkół/placówek prowadzonych przez Powiat Węgrowski,
- nadzór, monitoring i ewaluacja monitoringu wizyjnego w szkołach.
w zakresie sportu:
- tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej,
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz związków i klubów sportowych, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,
- prowadzenie działalności związanej ze sprawowaniem nadzoru i kontroli nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych,
- przygotowanie propozycji udzielenia dotacji stowarzyszeniom kultury fizycznej
i związkom sportowym,
- wydawanie zaświadczeń stowarzyszeniom kultury fizycznej, w tym uczniowskim klubom sportowym,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej stypendium i nagród sportowych,
- organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym:
- popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
- organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
- szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
- tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej,
w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
- opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na podstawie ustalonej procedury i harmonogramu prac, w tym określenie priorytetów wsparcia wraz z zadaniami,
- sporządzenie rocznych sprawozdań z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- organizowanie spotkań Starosty z organizacjami pozarządowymi,
- prowadzenie postępowania konkursowego w ramach programu współdziałania
z organizacjami pozarządowymi,
- prowadzenie spraw w zakresie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń i fundacji,
- czynności organizacyjne dotyczące punktów nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzonych przez organizacje pozarządowe.
w zakresie kultury:
- umieszczanie na zabytkach nieruchomych należących do Powiatu Węgrowskiego odpowiednich znaków lub zapisów,
- współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w sprawie informacji o wpisach do rejestru zabytków znajdujących się na terenie Powiatu Węgrowskiego,
- przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia,
- prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury oraz spraw związanych
z organizowaniem działalności kulturalnej i tworzeniem powiatowych instytucji kultury,
- podejmowanie działań zapewniających kultywowanie dziedzictwa kulturowego, rozwój twórczości artystycznej i otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
- prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem muzeów,
- załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem powiatowej biblioteki publicznej,
- ustalanie założeń programowo-artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji,
- współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych
i rozrywkowych,
- prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej,
- przygotowywanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji kultury Powiatu Węgrowskiego oraz kontrolowanie wykorzystania wydatkowanych na te cele środków budżetowych,
- prowadzenie spraw związanych z podejmowaniem uchwał dotacyjnych oraz merytoryczną oceną wniosków, sprawozdań i zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych w granicach administracyjnych Powiatu Węgrowskiego.
w zakresie turystyki:
- współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego i innymi instytucjami
w zakresie zagospodarowania turystycznego obszaru Powiatu Węgrowskiego,
- działanie na rzecz rozwoju infrastruktury turystycznej,
- podejmowanie działań w zakresie tworzenia produktu turystycznego w szczególności produktów będących markowymi produktami Powiatu Węgrowskiego.
Wydział przy znakowaniu spraw używa symbolu "OS".